Novosti, Digitalizacija, Poslovne rešitve, Zanimivosti
25. let Datalab-a in razvoj PANTHEON-a
25. let Datalab-a. Razvojna pot, s skromnimi začetki v majhni sobici stanovanja leta 1996, do mednarodnega podjetja s preko 80.000 uporabniki poslovno-informacijskega sistema PANTHEON.
V nadaljevanju, sta o razvojni poti podjetja Datalab ter poslovno-informacijskega sistema PANTHEON ter pomembnih točkah na tej poti, spregovorila g. Andrej Mertelj, ustanovitelj in izvršni direktor Datalab-a, ter direktorica razvoja, ga. Mateja Cejan.
Andrej Mertelj:
Veseli me, da danes lahko z zadovoljstvom pogledam nazaj in skupaj z vami praznujem 25-to obletnico Datalab-a in razvoja PANTHEON-a.
Razvoj PANTHEON-a so krojili Datalab-ovci in predvsem vi, uporabniki ter partnerji. Nekateri od vas ste se nam pridružili že čisto od začetka, spet drugi ste z nami šele kratek čas.
Z malce nostalgije poglejmo, kako se je razvijal PANTHEON in z njim Datalab.
Podjetje Datalab d.o.o. sva 9. septembra 1997 ustanovila s partnerjem Tomažem Teyrovskyim kot podjetje za razvoj poslovne programske opreme za SMEje.
Za ustanovitev podjetja sva se odločila po stečaju mojega prvega podjetja Gekko d.o.o., kjer sva bila oba zaposlena. Gekko je imel razvejano mrežo računalniških trgovin in drugo najmočnejšo znamko osebnih računalnikov (PowerPlus) v Sloveniji – a ni imel programske opreme, ki bi podpirala tako obsežno poslovanje. Zaloge so bile netočne, nadzor nad financami neobstoječ.
Ko sem razmišljal, kaj bi počel naprej v karieri – ter odplačal dolgove – je bil moj cilj jasen: noben podjetnik ne sme biti prisiljen opustiti svojega posla, zaradi slabe poslovne programske opreme.
Še več: podatke je potrebno spreminjati v dobiček!
Že takrat sva verjela in verjamem še danes, da so informacijske tehnologije le orodje, ki podjetju pomagajo pri doseganju oprijemljivih rezultatov in ne smejo biti same sebi namen.
Zametek PANTHEON-a je bil program za vodenje prodaje in nabave, ki smo ga poimenovali HERMES. Spomim se, kako sem se pri sosedi – računovodkinji učil knjiženja in ugotovil, da je to pravzaprav matrika med vrsto dokumenta in tipom artikla.
Mateja Cejan:
Že prvi programski moduli so bili za svoje čase precej revolucionarni:
prvi program napisan za Windowse in na podatkovni bazi InterBase.
Andrej Mertelj:
Pričeli smo pisati kadrovsko evidenco, ki smo jo skupaj s potnimi nalogi in plačami združili v Hero.
Ker takrat še ni bilo zmogljivega interneta, preko katerega bi lahko delali v realnem času, smo napisali OTOS program za sinhronizacijo med oddaljenimi lokacijami prek elektronske pošte.
Dodali smo še mikro aplikacijo Chronos za spremljanje porabe časa.
Mateja Cejan:
Njegovega naslednika smo predstavili leta 1998 na Infosu, kot prvo aplikacijo temelječo na Interbase SQL strežniku in kot prvo resno aplikacijo, ki je temeljila na tehnologiji odjemalec-strežnik.
Zato smo bili nominirani za finalista za najboljši domači software.
Andrej Mertelj:
Leta 1999 smo v Sloveniji vpeljali DDV in zato je naša prodaja rastla. Posledično smo si lahko privoščili več programerjev.
Pridružil se nam je Igor Kokalj, ki je pričel pisati Hefaist – program za vodenje proizvodnje.
Sam pa sem takrat, v sklopu učenja internetnega programiranja, v ASP-ju napisal tudi dodatek za internet strežnik – prvo spletno trgovino Atena.
Mateja Cejan:
Vedeli smo, da je Slovenija enostavno premajhen trg za vzdrževanje ambicioznega programa.
Zato smo se odločili za širitev na Hrvaško, ki pa je s seboj prinesla izziv lokalizacije: tako prevodov kot adaptacij za drug zakonodajni okvir.
Andrej Mertelj:
Celotno družino poimenovano po grških bogovih smo pokazali leta 2000 na INFOS-u pod skupnim imenom PANTHEON.
Različne module smo povezali v skupen program, saj je bilo tako delo za uporabnika mnogo lažje.
Mateja Cejan:
PANTHEON 4.0 je prinesel tudi nov podatkovni strežnik.
Prišli smo do meja zmogljivosti InterBase-a in smo se odločili za menjavo za MS SQL strežnik.
Andrej Mertelj:
Zaradi vse večjega števila uporabnikov smo tudi prešli na indirektni način prodaje.
Naše ekipe v Kopru, Ljubljani in Mariboru smo spremenili v partnerska podjetja; NetLab, Jamada in EPOS.
Mateja Cejan:
Vključimo prvo verzijo orodja za analitiko – ZEUS ter razvijalsko okolje za uporabniške programske prilagoditve: SQL-I.
Oktobra 2001 na Infosu predstavimo produkt PANTHEON 4.5.
Z njim smo že tretjič zapored nominirani za finalista, za najboljši Slovenski software.
Andrej Mertelj:
V oktobru 2004 nastane PANTHEON 5.0. Podpiral je delovanje na Oracle podatkovnem strežniku, ki pa se žal med našimi uporabniki in partnerji ni prijel.
SQL-I dorazvijemo v pravo razvijalsko orodje – ARES – s katerim lahko v celoti krmilimo že popolnoma objektni PANTHEON in udejanimo še tako zahtevne uporabniške prilagoditve.
Mateja Cejan:
To je bila velika sprememba naše programske opreme. Poslovno logiko preselimo v poseben Business layer na SQL strežniku, kar pospeši delovanje.
Vsi programi dobijo enovit in prenovljen uporabniški vmesnik, ki si mu lahko nastavljal tudi barve.
Na Infosu tako za ta produkt že petič zapored prejmemo nominacijo za najboljši programski produkt.
Andrej Mertelj:
Leto 2007 in 2008 sta naslednja pomembna mejnika. Izdamo PANTHEON 5.5 ter ustanovimo Datalab Akademijo.
Mateja Cejan:
Razvijemo izpeljanke MT za proizvodne terminale ter GE za javno upravo.
Andrej Mertelj:
V juniju 2008 začnemo kotirati na borzi, z delnico DATR in aktivno snujemo naš naslednji produkt.
Leta 2012, ob naši 15-letnici delovanja, izdamo prvo verzijo programa PANTHEON Farming. Najcelovitejšo rešitev za sodobno kmetovanje.
Julija tega leta pa s SID banko podpišemo pogodbo o dolgoročnem posojilu v višini 2 mio EUR za financiranje projekta PANTHEON Feniks III, začetek clouda.
Konec leta prepričamo Makedonski Telekom, da skupaj z nami začne pilotsko ponujati PANTHEON Cloud. Za prezentacijo v Skopju se naučim »zbrojat na makedonski«.
Mateja Cejan:
Projekt je bil naslednja faza v razvoju PANTHEON-a, ki je omogočil uporabo v oblaku in nadaljnjo širitev programske opreme v nove smeri.
Z njim predvsem manjšim uporabnikom ni bilo več treba skrbeti za administracijo SQL strežnika.
Andrej Mertelj:
Leta 2014 pričnemo s partnerskim sodelovanjem s Telekomom Slovenija in ustanovimo podružnico Datalab Agro AG v Švici.
Mateja Cejan:
V tem letu se s produktom tudi pospešeno pripravljamo na uvedbo obveznega pošiljanje eRačunov v javni sektor, v elektronski obliki.
Ta v Sloveniji stopi v veljavo s 1.1.2015.
Skupaj z Vascom, Opalom, SAOP-om se pridružimo omrežju ZZI, ki tako skupaj s povezanimi omrežji zagotavlja dostavo v vsa slovenska omrežja in vsem pravnim osebam.
Prednosti celostnega modela ePoslovanja podjetij ter poslovanje v oblaku predstavimo na PANTHEON konferenci.
Premierno predstavimo avtomatski prevzem in izdajo eRačunov, varno elektronsko izmenjavo eRačunov preko eNabiralnikov ter ePoslovanje računovodstva.
Andrej Mertelj:
2015 izdamo novo generacijo PANTHEON-a, PANTHEON X. Prinese pohitritev delovanja PANTHEON-a, predvsem pohitritev klicanja posameznih form.
Mateja Cejan:
Ponovno posodobimo dizajn programa in ga prilagodimo funkcionalnostim Windows 10. Posodobimo razvojno platformo, ki podpira Unicode.
S tem postanejo podprti tudi znaki in črke za druge jezike, saj PANTHEON postaja vse pomembnejši v mednarodnem okolju.
Pri uvedbi Unicode vključimo nove izboljšane komponente, na primer za izvoz podatkov v Word, Excel, PDF in druge oblike.
Pantheon 10 nenazadnje prinese tudi zaokroženje modula Dokumentacija.
S PANTHEON 10 torej vpeljemo tudi vgrajen Dokumentni sistem v vse izpeljanke Pantheon-a.
Andrej Mertelj:
Istega leta v Sloveniji pride do uvedba davčnih blagajn. Izdamo blagajniško rešitev na Android osnovi (RA, RC).
S to rešitvijo prenovimo sinhronizacijo, katera omogoča, da se podatki z blagajniških rešitev hitreje in zanesljivejše povezujejo s PANTHEON sistemom.
Novo generacijo PANTHEON-a in PANTHEON RA/RC predstavimo na konferenci pod sloganom Učinkovitost, mobilnost in prelomne spremembe.
Mateja Cejan:
2016 izdamo POS X in podpišemo partnersko sodelovanje s Telekom Srbija ter Telekom Hrvaška.
Andrej Mertelj:
V letu 2017 praznuje Datalab svojo 20-to obletnico delovanja, ki ga obeležimo z organizacijo mednarodne konference v Portorožu.
Zabeležimo več kot 50.000 uporabnikov ter podpišemo sodelovanje s Telekom Bosna in s tem zaokrožimo sodelovanje z vsemi Telekomi v regiji.
2018 izdamo prvi web produkt – PANTHEON RW in dosežemo 55.000 uporabnikov.
Mateja Cejan:
Jedru dodamo prve spletne servise, ki nam bodo omogočali nadaljni razvoj integracij in PANTHEON-a na spletu.
Razvijemo PANTHEON DMS, ki na enem mestu združuje WorkFlow – vnaprej definirane poslovne procese, eDokumentacijo, eKnjižbe in eRačune.
V ospredju leta 2019 je usmerjanje razvoja v razvoj rešitev za ePoslovanje in digitalizacijo poslovanja podjetij.
Dodamo Workflow komponento, ki omogoča povezovanje z zunanjim svetom in predelamo Mnemo v integriran DMS.
Andrej Mertelj:
2020 je za PANTHEON zagotovo prelomno. Dosežemo 60.000 uporabnikov in začnemo z razvojem prvega spletnega produkta PANTHEON Web Light, ki naj pokrije pomembno nišo, ki jo zasega MiniMax.
Mateja Cejan:
Obstoječe spletne servise dopolnjujemo s funkcijami iz Busines layerja.
Na ta način lahko izkoristimo preko 2 milijona vrstic SQL kode, ki jo imamo v PANTHEON-u in jo vključimo v naše spletne rešitve.
Hkrati pa to pomeni, da vsi naši produkti PANTHEON družine temeljijo na isti podatkovni bazi in jih lahko kombiniramo med sabo.
Neverjetna prednost pred konkurenti!
Andrej Mertelj:
Spletna tehnologija uporabnikom omogoča, da uporabljamo napredne funkcije poslovnega informacijskega sistema znotraj neprekinjenega procesa, ne glede na to kje ali v kakšni vlogi so.
2021 dosežemo 65.000 uporabnikov ter samo 4 mesece kasneje kar 70.000.
Mateja Cejan:
Vzpostavitev Workflowa in DMS v spletnem programu omogočajo, da lahko uporabniki preko telefona poskenirajo račun in ga nemudoma predajo v zunanji računovodski servis.
Andrej Mertelj:
Prejete račune in druge dokumente, odobritve dopustov sedaj odgovorne osebe podpisujejo kar na telefonu ali na svoji tablici doma.
Hkrati pa to tudi pomeni, da je bil vsak najmanjši podjetnik zmožen digitalizacije in brezpapirnega poslovanja.
2022 prinese PANTHEON 11.
Nanj začnemo priključevati robote in uporabljati umetno inteligenco. Določene funkcionalnosti zapakiramo v granule in razvijemo PAAS – Pantheon Automation Server.
Mateja Cejan:
Žal PANTHEON 11 izdamo še brez varnostnih mehanizmo »row level security«, kot smo načrtovali, a s precej prenovljeno in zmogljivejšo zasnovo podatkovne baze, kar se nenazadnje pozna na hitrosti delovanja.
Spletne servise iz Busines layerja v večini dokončamo. Da bi njihovo uporabo omogočili zunanjim partnerjem, jih objavimo v katalogu.
Namestitveni program za PANTHEON dopolnimo z instalacijo spletnih servisov in infrastrukture za Web produkte, ki jih sedaj lahko uporabljajo tudi uporabniki z lastnim SQL strežnikom.
ARES nadomestimo z Workflow Scriptom, ki deluje tako v klasičnem kot tudi v spletnem PANTHEON-u.
V WEB izpeljanke vključimo še zadnji infrastrukturni modul – ZEUS, tako da lahko uporabniki analizirajo poslovanje kjerkoli in kadarkoli.